vrijdag 2 januari 2015

Trouble: sleepless nights

Heeii girlss,

Iedereen kent het wel, niet kunnen slapen, de een heeft er meer last van dan de ander.
Ik vind slaap iets heel interessants, ik ben op zoek gegaan naar wat tips voor lekkerder, sneller en beter slapen, want slapen is super belangrijk!



Rust
Allereerst moet je kamer natuurlijk rustig zijn, zorg dat de kleuren op de muren niet te fel zijn, een beetje aarde en natuur tinten doen het altijd goed, gebroken wit, licht grijs, crème, bruin.
Ook moet het niet te vol staan, als je een kleine slaapkamer hebt word het al snel druk, dat zorgt voor minder rust.

Geluid
Een van de belangrijkste dingen in een slaapkamer is stilte.
Iets als het tikken van een klok of een geluid uit een televisie bijvoorbeeld kan enorm afleiden!
Zorg dus dat het lekker stil is, en dat je ook niet teveel geluiden van buiten hebt, daar helpt slapen met een raam dicht tegen.

matras en kussen
Ook een ding is je matras en kussen, ik vind het erg belangrijk dat je matras en kussen goed bij je passen.
Vind je bijvoorbeeld een zacht kussen fijn, of zo'n kussen van een soort schuim, en heb je een matras met veel vering, of juist niet.
Verdiep je hier eens in

geur
Ik vind het erg fijn om de hele dag mijn raam open te hebben en s 'avonds als ik ga slapen dicht te doen, dit zorgt dat het erg fris ruikt en dat de lucht ververst, als je slaapt adem je gewoon ( haha logisch Isa) en dat zorgt voor CO2, dus is  het eigenlijk erg belangrijk dat je de lucht 'ververst'
Een andere vorm van geur is bijvoorbeeld geur die je slaperig maakt, lavendel bijvoorbeeld.
Bij mij helpt het om een lavendel pillow mist op mijn kussen te sprayen, dit is een hele lichte geur en je schijnt er sneller van in slaap te vallen.
Ook kun je douchen of in bad gaan met lavendel producten, en Douchen of in bad helpt sowieso al goed.
Wel lekker warm dan ;)

Temperatuur
Ook de temperatuur kan helpen, als je dus je raam open hebt gehad de hele dag, is het fijner om lekker onder je dekbed te kruipen.
het is niet goed als het heel warm op je kamer is.
Het is ook lekker om je dekbed overdag open te leggen zegmaar, ik weet niet waarom, maar ik vind dit altijd lekker fris voelen.

Licht
Ook is het gewoon heel belangrijk dat er zo weinig mogelijk licht binnen komt.
Als je een raampje hebt boven je deur, zorg dan dat bijvoorbeeldhet badkamer licht of van andere kamers ook uit is.
Gordijnen doen ook veel, ik heb bijvoorbeeld zwarte gordijnen, die kleur is opzicht al verduisterend.
Als je echt te dunne gordijnen hebt kun je bijvoorbeeld ook een slaapmaskertje opdoen.
Het is ook fijn om je televisie/radio enz uit te zetten als ze een lampje hebben op stand by.

In je hoofd
Als ik niet kan slapen komt het heel erg vaak door piekeren en stress en teveel aan mijn hoofd,
Ik probeer dan ademhalingsoefeningen te doen, en mijn hoofd helemaal leeg maken.
Al je echt ergens mee zit waardoor je maar niet in slaap kan komen pak je een notitieboekje en schrijf je alles op, dat leg je naast je bed weg, en dan heb je je hoofd even leeg gemaakt.

van te voren
Het is bewezen dat je sneller en lekkerder slaapt als je een uurtje ongeveer van te voren niet meer op je mobiel, ipad of computer zit, Eigenlijk hoort tv kijken daar ook bij, maar dat vind ik wat overdreven.
Dit heeft te maken met je hersenen, door het licht van de apparaten zijn je hersenen heel wakker, bijvoorbeeld als je aan het whatsappen bent met iemand moeten je hersenen veel doen.
Dit is dus beter om even van te voren niet meer te doen.

Wat juist wel fijn is is wat warms drinken, chocolademelk, thee of warme melk (liever geen koffie want daar word je juist wakker van)
Je hebt ook speciale slaapthee waar kruiden inzitten waar je lekker van kunt slapen.

En de laatste tip is muziek, ik heb bijvoorbeeld een playlist op mijn mobiel met slaapmuziek, niet zo zeer slaapliedjes, maar gewoon rustige mooie muziek, dit helpt mij altijd.

Ik kan hier echt nog superlang over praten, maar dit waren mijn tips,
Voor alle duidelijkheid, ik weet dat iedereen anders is, en dat misschien dingen juist helemaal niet voor jou werken, maar dit is gewoon hoe ik het doe
Ik hoop dat jullie er wat aan hebben!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten