zondag 3 mei 2015

Inner Beauty | Zo ga je om met zenuwen ♡


Heey meiden,

Het is weer tijd voor een inner-beauty artikel:)
De meesten van ons kennen het zeker, presentatie geven , rijles, sollicitatiegesprek, een date, wat het dan ook mag zijn, we zijn allemaal wel eens zenuwachtig, trillende handen, rode vlekken.. zo ga je er mee om.


Ten eerste: het is helemaal niet raar! er is niemand die nog nooit ( een beetje ) zenuwachtig is geweest!
sommige mensen hebben het erger dan anderen, stotteren, knikkende knieen enz.
Dit is erg vervelend want zenuwen kunnen je prestatie  beïnvloeden.

Hier wat tips;

voorbereiding
als je wat onvoorbereid bent, ben je al snel veel zenuwachtiger, ik herken mezelf daar vooral in, bijvoorbeeld met een presentatie, als ik het half half heb voorbereid ben ik heel zenuwachtig, terwijl als ik er echt heel erg veel tijd in heb gestoken en veel geoefend heb ik meestal zoiets heb van 'komt wel goed, ik ken het goed'
Tip 1 is dus; bereid je goed voor! dat kan met alles.
Weet van te voren dus al wat je gaat zeggen, doen of zelfs dragen, dat geeft een veilig gevoel.

Nog een kleine tip tussendoor wat ik zelf erg merk; als je iets heel spannend vind bijvoorbeeld spreken voor een grote groep, trek dan iets aan waar je je comfortabel in voelt. klinkt raar maar dit werkt echt! als ik iets moet presenteren trek ik meestal een van mijn leukste kledingstukken aan, dat voelt fijn, en dus ben je zelfverzekerder.

Ademhaling
Je ademhaling veranderd zodra je zenuwachtig bent, hij gaat dan vaak sneller en minder gecontroleerd en kan ook leiden tot hyperventilatie.
Zorg ervoor dat je je ademhaling onder controle krijgt. probeer door je buik adem te halen, als je het fijn vind kun je ook iets met tellen doen, bijvoorbeeld 4 in 6 uit ofzo.

bekijk de situatie realistisch
Een ding dat ik vaak ga doen als ik zenuwachtig ben is scenarios in mijn hoofd bedenken wat er fout kan gaan, en wat er dan gebeurd, dit is niet goed!
Ga voor jezelf even na wat het ergste is wat er kan gebeuren, en denk alvast na over een oplossing.
Bijvoorbeeld; 'ik kan zakken, maar er is nog een herkansing'
Het is niet de bedoeling dat je het dan expres kan verpesten, maar voor sommige helpt het om de druk er vanaf te halen.

Ruim op tijd
Ga ruim op tijd van huis, zodat je zeker niet te laat komt, ook heeft dit als voordeel dat je op locatie nog even iets kan doorlezen, even je makeup kan bijwerken enz.

Dit waren mijn tips om je zenuwen onder controle te houden.
Ik hoop dat jullie er iets aan hebben gehad!
Liefs,
Isa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten